Grafická úprava a ilustrace povídky

Když jsme na sebe s mladou spisovatelkou Kateřinou narazily, měla rukopis povídky ve Wordu a toužila po jejím vydání. Netušila ale, jak celý proces probíhá a jak postupovat.


Nabídla jsem jí konzultaci, ve které jsem jí popsala celý proces tvorby. Protože jsem vystudovaný knižní grafik a ilustrátor, nabízela se možnost, že graficky zpracuji její prvotinu. Proto jsem si povídku nechala poslat k přečtení, abych zjistila, zda mě dílo osloví a tím pádem ho budu chtít vizuálně obléct.

Protože při čtení povídky o dyslektickém prvňáčkovi mi před očima vyskakovaly obrazy jeden za druhým, dostala jsem chuť se do vizuálního ztvárnění povídky pustit.

Průběh konzultace

Během konzultace jsem se snažila zjistit, jaké jsou autorčiny představy o výsledku – jak vizuálním, tak co se týče její podnikatelské strategie.

Katčiným původním přáním bylo vydat povídku v tištěné, hojně ilustrované podobě. Musely jsme však vycházet z faktu, že je maminkou na mateřské a její podnikání je na úplném začátku, proto finanční prostředky jsou značně omezené.

Sama nemám ráda finanční tlak a s klienty raději hledám řešení, které splní jejich podnikatelský cíl a zároveň jim nevysaje účet.

Katčiným původním přáním bylo vydat povídku v tištěné, hojně ilustrované podobě. Musely jsme však vycházet z faktu, že je maminkou na mateřské a její podnikání je na úplném začátku, proto finanční prostředky jsou značně omezené.

Sama nemám ráda finanční tlak a s klienty raději hledám řešení, které splní jejich podnikatelský cíl a zároveň jim nevysaje účet.

V tomto případě jsme upustily od tištěného vydání povídky a domluvily se na elektronické podobě. Nahrál nám k tomu fakt, že Kateřina už stavěla své webové stránky na platformě, která umožňovala automatizovaný prodej info produktů. Navíc nemusela řešit nemalé vstupní náklady na tisk a skladování knížky a odpadly ji starosti se zabalením a doručením fyzického produktu čtenářům.

Další ústupek od prvotní představy tkvěl v počtu ilustrací knížky. Domluvily jsme se na mnohem menším počtu obrázků s tím, že až si na sebe dílko vydělá, může se přistoupit k realizaci původní představy.

Naštěstí Katčin text umožňoval zajímavě řešit typografii, takže i když jsme omezili počet ilustrací, vizuálně to není nuda.

Samotná tvorba

Nyní jsem měla dostatek informací k tvorbě.

Nejdřív jsem zvolila formát publikace. Vybrala jsem A4 na výšku. Pak jsem začala vybírat vhodná písma. Protože se děj povídky odehrává v prostředí první třídy základní školy, vybírala jsem takové, aby se podobalo fontu ze Slabikáře.

Pak tu byly poznámky od paní učitelky, které si zasloužily písankový font.

Přemýšlela jsem, co udělám s číslováním stránek (paginací). Chtěla jsem ji znázornit nějak hravě, když jde o pohled dítěte na svět, než jen klasicky číslovat stránky. Když jsem se zamyslela, co mi ještě přišlo pro 1. třídu typické, vzpomněla jsem si na znázorňování množin a podmnožin, jak jsme museli dodržovat vizuální řád teček, aby se to lépe počítalo…

Inspirovala jsem se tímto jevem a použila ho v dolní části stránky. Mohla jsem si takovouto číslicovou avantýru dovolit, protože povídka není příliš dlouhá, aby tečky přestávaly být přehledné.

Nápad se líbil, tak v e-booku zůstal.

Konečně přišel čas na titulní ilustraci, na kterou jsem se moc těšila. V námětu jsem měla jasno hned od chvíle, kdy jsem povídku dočetla.

Chtěla jsem, aby se hned na titulní stránce objevil hlavní problém malé školačky, které se pletou písmenka. Nakreslila jsem proto vylekanou holčičku, která vykukuje skrz dvě prolnutá písmena, která nejčastěji zaměňuje.

Tímto jsem měla všechny stěžejní komponenty vyřešené a začala jsem skládat celou e-povídku pěkně stránku po stránce. Od titulního listu po tiráž.

Korektury

Nastal čas na korektury, po kterých se Kateřina rozhodla za text přidat medailonky nás všech, které jsme se na realizaci podílely.

Tyto portréty jsem vytvořila v podobném duchu jako povídku a zároveň jinak, aby bylo na první pohled patrné, že jde o jinou část publikace.

Jdeme do finále

Práci jsem odevzdávala ve formátu PDF, aby se dal procházet ve všech zařízeních.

Povídku jsem doprovodila grafikou k její chystané MP3 verzi:

Ale především 2 pohyblivými GIFy, které v pár vteřinách dílko představují:

Tomu, jak vzniká tato pohyblivá grafika se věnuji v dalším článku.


Grafik, kreslíř a fotograf

Petra Jiřinská

Tento blog věnuji grafice, kresbě a ilustraci. Zkrátka všemu, s čím se ve své praxi setkávám. Najdete tu řadu podrobně popsaných postupů, jak která zakázka probíhala, což vám pomůže odpovědět si na otázku, jak se na spolupráci s grafikem připravit, aby průběh i výsledek dopadl podle vašich představ.

Hodně tu rozebírám propagační výtvarnictví a jeho zákonitosti, ale i knižní grafiku, kterou jsem vystudovala. Rozepsuju se tu i o svých osobních výtvarných projektech a motivacích, které k jejich vzniku vedly.